Vrijwilliger bij De Binnenvest

Niemand hoeft aan de kant te staan, dat is het motto van De Binnenvest. En dat is niet voor niets, want veel cliënten kennen het gevoel aan de kant te staan maar al te goed: omdat ze dak- of thuisloos zijn (geweest), het contact met familie, vrienden en kennissen zijn kwijtgeraakt of omdat ze geen zinvolle dagbesteding meer hebben.

Als vrijwilliger deel je het gevoel dat niemand aan de kant hoeft te staan en ben je voor een cliënt de brug naar de samenleving. Dat kan op allerlei manieren. Denk aan samen iets leuks doen, hulp bieden bij het invullen van formulieren of een cursus geven. Hieronder vind je de vele mogelijkheden.

Help met administratie

Vul samen met cliënten formulieren in en help hen met de administratie. Je werkt minimaal één dagdeel per week op het SPIL of Nieuwe Energie, waar cliënten naar je toe komen. Je maakt deel uit van een groep vrijwilligers en werkt in tweetallen, onder begeleiding van een maatschappelijk werker. Je krijgt scholing via ons scholingsprogramma.

Onderhoud diverse tuinen

Steek samen met cliënten de handen uit de mouwen bij tuinprojecten van onder andere Vrienden van het Singelpark, Nieuwe Energie en het Sociaal Pension. Denk aan snoeiwerkzaamheden, onkruid wieden en onderhoud van een moestuin.

Begeleid een activiteit

Begeleid een activiteitengroep, zoals een wandel-, kook-, schrijf- of klusgroep. Een medewerker van De Binnenvest werkt je in, waarna je de begeleiding van een groep op je neemt, eventueel samen met een andere vrijwilliger.

De schrijfclub komt wekelijks bij elkaar

Geef een cursus

Geef aan cliënten een cursus budgetteren of woonvaardigheden. Een medewerker van De Binnenvest werkt je in, waarna je zelf de cursussen gaat geven, eventueel samen met een andere vrijwilliger.

Begeleid een herstelgroep

Cliënten komen regelmatig samen in herstelgroepen om elkaar te ondersteunen bij hun herstel. Op termijn zullen ervaringsdeskundigen de herstelgroepen begeleiden. Hier zullen de vrijwilligers dus oud-cliënten zijn die door ons worden geschoold. Dit project is nog in ontwikkeling.

Bijzondere projecten

De Binnenvest heeft een drietal bijzondere projecten waar je als vrijwilliger voor langere tijd betrokken bent bij één cliënt:

• Maatjes: ga een jaar lang regelmatig op stap met één cliënt.
  • Key Support: begeleid een cliënt bij de laatste stappen van diens traject.
  • Social Parents: leg contact met een jongere voor een langere periode.

Is vrijwilliger zijn iets voor jou?

• Koop je regelmatig een straatkrant en praat je dan even met de verkopers? Luister je graag naar hun verhalen?
  • Vraag je je af waar daklozen blijven als het streng vriest?
  • Ontmoet je graag mensen die je normaal niet tegenkomt?
  • Wil je de maatschappij wel eens van een andere kant zien?
  • Beoordeel je mensen op hun kwaliteiten en niet op hun ‘label’?
  • Ben je ervan overtuigd dat iedereen een plek verdient in de maatschappij?

Beantwoord je bovenstaande vragen met ‘ja’, dan is de kans groot dat je bij De Binnenvest vrijwilligerswerk vindt, dat bij je past.

Stage lopen voor scholieren

Ben je scholier en ben je op zoek naar een stageplek? Kijk voor mogelijkheden bij de vacatures.

Aanmelden als vrijwilliger?

Wil je je aanmelden als vrijwilliger of eerst meer informatie? Neem dan contact op met het team Nieuwe Kracht van De Binnenvest via 071 - 516 61 00 of nieuwekracht@debinnenvest.nl.

Je kunt trouwens ook alvast een kijkje nemen bij onze vacatures.

Het platform Verder

Om vrijwillige inzet te ondersteunen bundelt het platform Verder het scholingsaanbod van een aantal maatschappelijke organisaties in Leiden en omgeving. Denk aan trainingen, workshops, informatiebijeenkomsten en individuele coaching. Dit scholingsaanbod is er vóór vrijwilligers, maar wordt ook vaak dóór vrijwilligers georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan een vrijwilliger die voedingsdeskundige is en een workshop over gezonde voeding geeft.

Het platform Verder wordt ondersteund door iDOE en een kernteam van coördinerende vrijwilligers. De aangesloten organisaties zijn op dit moment: Eva, Radius, Libertas, De Binnenvest, BplusC, Vriendendienst Regio Leiden en GGZ Rivierduinen Leiden.

Meer informatie: info@verderleiden.nlhilly@i-doe.nl of 071 - 516 04 74.

Tim vertelt over zijn vrijwilligerschap bij de schrijfclub.

Vrijwilliger Til:

“Ik was gepensioneerd en wilde niet achter de geraniums zitten, dus ging ik op zoek bij de vrijwilligersmarkt in museum Volkenkunde. Al snel belandde ik bij het kraampje van De Binnenvest. Ik ben nu actief bij de schrijf- en tuingroep. Hier ontmoet ik bijzondere, leuke, gekke, moeilijke en interessante mensen, allemaal met hun eigen verhaal. Ik besef nu nog meer dat de mens kwetsbaar is en dat iedereen in principe in een dergelijke situatie kan belanden. Het geeft mij veel energie als ik zie dat mensen er toch vaak weer bovenop komen.”

Vrijwilliger Ron:

“Misschien is de belangrijkste reden om vrijwilliger te worden wel dat ik mij verplicht voel. Want wat de cliënten van De Binnenvest is overkomen, had mij ook kunnen gebeuren. Ik heb dus geluk gehad en dat geluk wil ik graag delen. Ik ben er trots op dat ik nu al bijna drie jaar teamcoach ben van het klussenteam. Uiteenlopende persoonlijkheden, achtergronden en ontwikkelingsprocessen weerhouden de mannen van dit team er niet van om in harmonie samen te werken en allemaal te groeien. Dat maakt het vrijwilligerswerk voor mij waardevol.”

Vrijwilliger Jessica:

“Loop je liever met een boogje om een zwerver heen? Is het eerste waaraan je denkt als je ‘dakloze’ hoort: drugsverslaafde, eng, gek of vies? Over dak- en thuislozen bestaan helaas veel vooroordelen. Ik was juist nieuwsgierig. Als vrijwilliger leer ik hen nu beter kennen. Ik zie geen uitschot of ontspoorden. Ik zie vrolijke mensen met originele ideeën, creatieve teksten en een verhaal. Elke vrijdag voel ik me welkom bij de schrijfclub, waar het nieuwsblad Inkt wordt gemaakt. De teksten zijn prachtig! Vrolijkheid, humor en ernst wisselen elkaar moeiteloos af. Zo leer ook ik elke week bij!”

Vrijwilliger Marianne:

“Ik ben gepensioneerd en vind het belangrijk om maatschappelijk actief te blijven. Bij het formulierenloket help ik cliënten met het schrijven van sollicitatiebrieven en het invullen van formulieren voor bijvoorbeeld de bijstand, de zorgverzekering of een woning. Je kunt mensen echt helpen, dat merk ik aan hun reactie! En dat geeft mij weer voldoening. Bovendien leer ik er ook veel van.”